Reisstel.nl Logo
Search
Close this search box.

Het openbaar vervoer in Sri Lanka, spannend maar leuk!

Je zal het ongetwijfeld al vaker geconstateerd hebben, het verkeer in het buitenland is vaak behoorlijk anders dan in Nederland. Zo ook in Sri Lanka. Ten eerste wordt er links gereden en ten tweede… is het chaotisch. Zeker als je zelf van plan bent om een rondreis door Sri Lanka te maken met bijvoorbeeld een Tuktuk. Daarom geven we je in dit artikel een compacte handleiding voor het openbaar vervoer in Sri Lanka. Succes!

Sri Lanka | openbaar vervoer | bussen

Vervoer en openbaar vervoer in Sri Lanka

Tijdens onze reis hebben wij de bus gepakt tussen Colombo en Dambulla, waarna we de bus hebben gepakt naar Kalpitiya. Vervolgens met de bus naar Colombo/ Negombo om hier de trein te pakken naar Galle. De Tuktuk naar Weligama en vanaf hier weer de bus naar Tangalle. Hier met een combinatie van bussen en een taxi naar de schitterende ecolodge van Dim. Hierna volgden er weer bussen en minibussen naar Ella en natuurlijk de trein naar Kandy. Kortom: genoeg ervaring om te delen met jou!

Wat moet je weten over het verkeer in Sri Lanka?

Survival of the fittest. Zo werkt het in de natuur, maar zo werkt het in Sri Lanka wat betreft voorrang in het verkeer ook. Zo heeft de bus (na de olifant) dus eigenlijk altijd en overal voorrang. En dat is wel erg goed om te weten, want de bussen rijden gewoon door en gaan voor niemand aan de kant.

Belangrijkste regel wanneer je deelneemt aan het vervoer in Sri Lanka? Ga aan de kant voor de bussen!

Zo werkt het inhalen

Dit wordt dan ook doorgevoerd bij het inhalen. Het kan zijn dat een Tuktuk een gewone auto inhaalt als deze zachter rijdt, maar dat betekent niet dat er niet tegelijkertijd ook nog een bus langs kan. Kortom: iedereen haalt in wanneer hij wil en waar hij wil, waardoor het verkeer lekker door elkaar heen sjeest. Mocht je zelf deelnemen aan het verkeer en bezig zijn met een inhaalactie en een bus op jouw helft van de weg aan zien komen: aan de kant! Zoals gezegd: bussen hebben altijd voorrang en gaan voor niemand aan de kant.

Toeteren in het verkeer

Mocht het met bovenstaande regels allemaal nog niet zo lukken, kun je ook gewoon gaan toeteren als je er langs wil en iemand gaat inhalen. Dat gebeurt continu, waardoor het ook vrij hysterisch klinkt in het verkeer.

De bus - openbaar vervoer in Sri Lanka

Dat getoeter hoor je allemaal niet meer zodra je in een bus zit, want daar wordt vaak muziek gedraaid. En dan niet zo’n ontspannen lift muziekje zoals in Nederland, maar Bollywood style. In combinatie met de kleurrijke inrichting en verlichting heeft het meer weg van een discotheek, dan een ontspannen ritje in de bus. Een leuke ervaring die wij iedereen kunnen aanraden om te doen in Sri Lanka.

Tel daar de hysterische rijstijl van chauffeurs bij op en je hebt een niet erg comfortabele rit, wel avontuurlijk! De meeste bussen hebben geen airco. Als er wel airco is, is het een luxe bus die vaak ook twee keer zo duur is en alleen lange afstanden rijdt.

Dit is een principe dat we vaker zien in landen waar het langeafstandsvervoer per bus heel gebruikelijk is. Denk hierbij aan Midden- en Zuid-Amerika waar we veel lange busreizen hebben gemaakt in Argentinië, Chili, Panama, Costa Rica en Colombia.

Mocht je ondanks dit alles toch het idee hebben dat je prima kunt ontspannen, vergeet dan niet dat je ook nog op je bagage moet letten. Iets wat van toepassing is voor al jouw reizen in het openbaar vervoer in Sri Lanka. Onze backpacks lagen vaak op de daarvoor bestemde plek voorin de bus (naast de chauffeur), maar vielen daar ook geregeld vanaf met een geïrriteerde chauffeur tot gevolg. Reden genoeg dus voor ons om de bagage in de gaten te houden en geen oog dicht te doen.

Bagage in de bus

Zoals hierboven al genoemd, ligt je bagage in de bus meestal voorin naast de chauffeur. Mocht je hier geen zin in hebben, dan is het ook een optie om voor je bagage te betalen en hier een plekje in de bus voor te reserveren. Zo nu en dan hebben wij mazzel gehad en werden onze backpacks achterin de laadruimte van de bus gegooid. De kleine bagage kan (mits daar nog plek voor is) vaak boven je hoofd worden opgeborgen.

In-en uitstappen van de bus

Nog zoiets opmerkelijks van het openbaar vervoer in Sri Lanka: locals die al rijdende in- en uit stappen. Gelukkig wordt er voor de toeristen een uitzondering gemaakt. Wel zo handig als je bagage nog in de laadruimte ligt. Maar wees je er van bewust dat je wel altijd snel in- en uit moet stappen, want voor je het weet is de bus weer weg. Het wordt je wel een stuk makkelijker gemaakt, omdat de deuren in de bus altijd open staan. Ook wel fijn als extra verkoeling als je in een bus zit zonder airco.

Alleen bij een bushalte gaan staan om in een bus te willen stappen is niet genoeg. Je moet ook echt wel even gaan zwaaien voor de bus als je wil dat hij voor je stopt. Hetzelfde geldt met uitstappen. Alleen op het knopje drukken was voor ons vaak niet genoeg. Wij meldden het vaak ook nog even bij de bus boy als we er uit wilden.

Kaartjes kopen doe je in de bus

Er zijn geen aparte ticket automaten of iets dergelijks waar je een kaartje moet kopen voor de bus in Sri Lanka. Super handig, want zo kun je op elk gewenst moment de bus in stappen, zonder daar vooraf voorbereidingen voor te treffen. Naast de chauffeur bevindt zich in de bus altijd nog een tweede werknemer: de bus boy. Hij begeleidt (waar nodig) bij het in- en uitstappen, bagage opbergen en komt tijdens de reis langs om af te rekenen.

Houdt rekening met zo’n 100 – 200 rupee voor een uur in de bus (€0,50 tot €1,00). (dit was in 2019/2020)

Kleurrijke bussen

Zoals al even genoemd zijn de bussen van het openbaar vervoer in Sri Lanka behoorlijk kleurrijk. Hier zit een logica in. De rode bussen zijn overheidsbussen en rijden vaak korte afstanden of binnen steden. Deze bussen stoppen ook vaak overal waar mensen langs de weg staan (of waar me op het knopje drukt om er uit te willen). De blauwe bussen (kan eventueel ook een andere kleur zijn, maar blauw is meest gebruikelijk) zijn private bussen. Lastig om exact uit te vogelen hoe vaak de bus stopt. Want ook al hoort hier een logica in te zitten, is die er vaak niet te vinden als je het ons vraagt.

Maar de belangrijkste tip om je op weg te helpen in het openbaar vervoer in Sri Lanka? Wil je weten waar je aan toe bent, vraag het dan even. Sri Lankanen zijn erg behulpzaam en helpen je graag op weg.

De trein - openbaar vervoer in Sri Lanka

Naast de bus, is de trein ook een populair vervoersmiddel van het openbaar vervoer in Sri Lanka. Een van de bekendste routes is die van Kandy naar Ella (of andersom). Een prachtige treinreis.

Maar er is bijvoorbeeld ook een treinverbinding aan de zuidkust, die ook prachtig is om mee te pakken. Ben je benieuwd naar alle treinroutes door Sri Lanka? Bekijk het hier op de officiële website. Absoluut de moeite waard om even te checken dus voor je op pad gaat! 

Voordelen van de trein ten opzichte van de bus

Oké, de populariteit van het openbaar vervoer in Sri Lanka zorgt er ook voor dat het in de trein mega druk en overvol kan zijn. Net als in de bus. Maar dat heb je wel meer zelf in de hand. In de trein is het wél noodzakelijk om vooraf een kaartje te kopen en daarbij kun je rekening houden met de klasse waarin je wilt zitten. Je hebt 1e klasse, 2e klasse gereserveerd, 2e klasse, 3e klasse gereserveerd en 3e klasse tickets. Eigenlijk gebruiken de meeste locals de 3e klasse. Dus wil je minder volle treinen en meer kans op plek ga dan voor 2e klasse gereserveerd of 1e klasse.

Als je dan eenmaal in de trein zit, is het een stuk relaxter dan in de bus. Oké, het hobbelt hier en daar wat, maar in principe word je er niet wagenziek. De trein gaat zelfs vaak zo langzaam, dat je lekker vanuit de deuropening (de deuren zijn in 2e en 3e klasse altijd open!) kunt genieten van het uitzicht, zonder bang te hoeven zijn er uit te vallen. Wat ons betreft een groot voordeel van het openbaar vervoer in Sri Lanka. Wil je wat meer luxe, ga dan voor 1e klasse. Daar is ook airco!

Kaartjes kopen voor de trein

Je kunt 2e en 3e klasse tickets altijd nog op de dag zelf kopen op één van de stations. Net als in Nederland is het in het openbaar vervoer in Sri Lanka eigenlijk niet mogelijk dat de kaartjes uitverkocht zijn. Vandaar dat de treinen ook zo overvol kunnen zitten.

Houd rekening met prijzen tussen de 50 – 100 ruppee voor een uur in de trein (€0,25 tot €0,50). (dit was in 2019/2020).

Dit zijn prijzen voor 3e klas tickets. Als stelregel kun je aanhouden dat de prijs in een hogere klasse x2 gaat. Dat het enkel een richtlijn is bevestigt de treinreis van Ella naar Kandy wel. Dit kostte ons slechts 350 ruppee (€1,75) per persoon in de 2e klasse. En dat voor een van de mooiste treinreizen ter wereld!

Je kunt ook maximaal 30 dagen van tevoren je tickets reserveren bij één van de stations, dit zijn de 1e, 2e en 3e klas gereserveerde zitplaatsen. Voor de treinreis van Kandy naar Ella of andersom is het in het hoogseizoen (december – januari) vaak erg druk. Je kunt de kaartjes dan ook al eerder reserveren via deze website. De gereserveerde tickets via bovengenoemde website komen voor de treinreis Ella – Kandy neer op ongeveer €15,00.

Eten in de bus en trein

Je hoeft absoluut niet bang te zijn dat je verhongert als je reist met het openbaar vervoer in Sri Lanka. Op alle stations is genoeg eten te vinden en de bakkertjes in Sri Lanka verkopen de lekkerste snacks!

Maar ook in de bus en trein komen de verkopers graag langs. Van snacks tot hele maaltijden en verkoelende drankjes. Nog een reden om met het openbaar vervoer in Sri Lanka te reizen!

De Tuktuk - openbaar vervoer in Sri Lanka

Tuktuks vormen een groot onderdeel van het verkeer in Sri Lanka. En omdat ze ook als taxi fungeren zijn ze wat ons betreft onderdeel van het openbaar vervoer in Sri Lanka. Zoals in de inleiding al even genoemd is het een super leuke ervaring om zelf een Tuktuk te huren en hiermee het land te verkennen. Helaas moesten wij Sri Lanka eerder verlaten door het coronavirus, dus kunnen wij onze ervaringen niet met jullie delen. Maar via deze website is het hoe dan ook veilig om een Tuktuk te huren.

Naast een Tuktuk huren, kun je natuurlijk ook gewoon instappen in een Tuktuk langs de weg. Super leuke ervaring en met de Tuktuk kom je op plekken waar je met de bus of trein niet kunt komen. Absoluut aan te raden voor kortere afstanden binnen een stad of gebied! Daarnaast is het ook nog eens lekker verkoelend, omdat alles open is.

Prijs voor een ritje in de Tuktuk in Sri Lanka, wees alert!

Alleen in Colombo werken de Tuktuk chauffeurs met een meter (vraag hier nadrukkelijk naar!), in de rest van Sri Lanka kun je het best vooraf een prijsafspraak maken.

Houd rekening met zo’n 400-500 ruppees (€2,00 – €2,50) voor een ritje van een kwartier. (dit was in 2019/2020).

In de avonduren zijn de tarieven over het algemeen wat hoger. Ook bestemmingen naar uithoeken vallen vaak hoger uit omdat de chauffeur dan geen betaalde rit terug heeft. 

Het loont om niet direct met de eerste de beste chauffeur in zee te gaan, mocht je die keuze hebben. Onderhandelen of naar de concurrent lopen kan je al snel een hoop besparen. En als je dan eenmaal een prijs hebt afgesproken, ga er dan niet blind vanuit dat je deze prijs ook betaalt. De chauffeurs proberen er vaak nog aan het einde van de rit extra geld uit te slepen, door te zeggen dat ze geen wisselgeld hebben of dat de rit een stuk verder is geweest dan van tevoren afgesproken.

Wees je hier bewust van als je kiest voor de Tuktuk in het openbaar vervoer in Sri Lanka en zorg voor altijd voldoende (klein) cashgeld.

De taxi - openbaar vervoer in Sri Lanka

Als je minder lang in Sri Lanka bent, maar wel lange afstanden wil afleggen is het, het overwegen waard om een taxi in te huren. Check ook zeker onze Sri Lanka reisroute voor 2 of 3 weken (zie link in introductie)! Dit is over het algemeen de snelste manier om te reizen en vaak ook het meest comfortabel. Zo zijn er mini vans / busjes beschikbaar, veelal met airco. Ook zijn er opties om busjes te delen met andere reizigers die alleen of met z’n tweeën reizen.

Vraag er naar bij een vervoerbedrijf in de stad of bij één van de accommodaties waar je overnacht. Vaak hebben zij wel een vriend of bekende met een bedrijf die je met liefde wil helpen. Ook hierbij is het verstandig een prijsafspraak te maken.

Houd rekening met zo’n €10,00 per uur in de taxi. (dit was in 2019/2020).

De prijs ontloopt de TukTuk dus niet eens zoveel, echter is het comfort vele malen hoger.

Wat kost het openbaar vervoer in Sri Lanka?

Het openbaar vervoer in Sri Lanka is chaotisch, leuk en bovenal goedkoop. Wij zetten de prijzen op een rij (2019/2020):

  • Trein: zo’n 50 – 100 ruppee (€0,25 tot €0,50) voor een uur in de trein 
  • De bus: zo’n 100 – 200 ruppee (€0,50 tot €1,00) voor een uur in de bus.
  • Tuktuk: zo’n 400-500 ruppee (€2,00 – €2,50) voor een kwartier in de Tuktuk.
  • Taxi: zo’n 2.000 ruppee (€10,00)  voor een uur in de taxi. 

Is Sri Lanka jouw ultieme bestemming?

Vond je ons artikel over het openbaar vervoer in Sri Lanka nuttig, leuk of bruikbaar? Wij vinden het ontzettend leuk om te zien wanneer jullie onze tips opvolgen. Heb je een leuke foto gemaakt tijdens jouw rit met het openbaar vervoer in Sri Lanka? Stuur ons een berichtje of deel hem op Instagram via @reisstel.nl.

Ontdek onze 5 favoriete accommodaties in Sri Lanka. Op zoek naar wat anders? Wij helpen je graag! Ook voor lekker eten hoef je in Sri Lanka nooit ver te zoeken. Ontdek onze favoriete restaurants in Sri Lanka en de 15 lekkerste gerechten Sri Lanka.

Pin dit artikel voor later

Alles over het openbaar vervoer in Sri Lanka - van trein tot Tuktuk

Delen vinden we leuk!

Met onze content hopen we zoveel mogelijk mensen te kunnen inspireren en helpen bij het realiseren van hun wereldse reis. Wij zouden het dan ook leuk vinden als je dit artikel deelt.

Let op: sommige van onze blogs bevatten affiliate links, dit betekent dat wij een commissie ontvangen als jij hier een aankoop doet. Jij betaalt hier niks extra voor en tegelijkertijd support je Reisstel.nl. Een win win situatie dus. Wanneer wij een gesponsorde post schrijven vermelden wij dit altijd bovenaan het betreffende artikel.

Dit vind je misschien ook leuk

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *