Search
Close this search box.

Bus of camper laten ombouwen, zelf klussen of fabriekscamper

Zie je het voor je? Wakker worden met het geluid van vogels en de frisse berglucht die door de ramen van je camper binnenstroomt. In je hand een verse kop koffie terwijl je de zon langzaam ziet opkomen over de besneeuwde Zwitserse bergtoppen of tóch die Griekse azuurblauwe zee. Het camperleven kent bijna geen grenzen. Maar, kies je voor een fabriekscamper, ga je zelf een camper bouwen, wil je een camper laten bouwen of wil je een bus laten ombouwen tot camper? Wij zetten de opties voor je op een rijtje.

1. Welke soorten camperaars zijn er?

In ons artikel over de verschillende soorten campers heb je al kunnen lezen welke soorten campers er in de markt verkrijgbaar zijn, samen met de bijbehorende prijzen en voor- en nadelen. Dus nu je weet welke campers er verkrijgbaar zijn, is het goed om te kijken welke camper het beste bij jou past voor jouw volgende roadtrip door Europa of daarbuiten.

  • Een traditionele fabriekscamper die is voorzien van alle gemakken, maar misschien een tikkeltje generiek of saai?
  • Een zelfbouw camperbus, speciaal voor de handige doe-het-zelvers en iedereen die op zoek is naar een unieke camper die past bij zijn wensen én budget.
  • Of ga jij je camperbus laten ombouwen tot camper? Dé oplossing voor de minder handige harry, die wel met een unieke of custom made camper op pad wil. Of waarvoor de standaard fabriekscamper simpelweg niet voldoet.

In dit artikel beschrijven we de verschillende mogelijkheden en zijn we reuze benieuwd wat jouw keuze is of gaat worden.

1.1 De fabriekscampers

Laten we beginnen met de met afstand grootste groep, Het stereotype camperaar dat reist met een alkoof-, integraal of half integraal camper als onderdeel van de witte vloot. We hebben het hier (veelal) over senioren die elkaar opzoeken op campings en camperplaatsen en elke uur de tuinstoel een kwartslag draaien om op pijl te blijven voor het welbekende bruiningsschema.

De fabriekscampers krijgen daarom ook vaak liefkozende bijnamen als zilverruggen, grijze reuzen, de rijpe rijders, de grijze golf, krakende koetsen, het rusthuis op wielen, witte koekblikken, bejaarden bungalows of de welbekende koelkasten. Ach je snapt wat er mee wordt bedoelt.

Uiteraard scheren we hiermee iedereen over één kam, want er zijn ook zat jongeren en avontuurlijke ouderen die met deze campers op pad gaan. Ook is een nieuwe of gebruikte fabriekscamper vaak ideaal voor gezinnen die met kinderen op pad zijn. Oh en wij veroordelen hier helemaal niemand. Wij vinden wij het alleen maar supergaaf dat iedereen er lekker op uitgaat! Zie het meer als de gezonde rivaliteit tussen Ajax en Feyenoord of Van der Poel en Van Aert.

In Italië maakten wij kennis met de Grand Camper Club Italia, ondanks de gemiddelde leeftijd van 70 jaar maken zij waanzinnige reizen naar o.a. Moskou, Kazachstan, Oekraïne en Marokko lieten zijn. Voor ons een groot voorbeeld!

1.2 De zelfbouw campers

Als je een handige doe-het-zelver bent en je graag projecten aanpakt, dan zou je zelf een camper kunnen bouwen. Dit kan een geweldig avontuur zijn dat je veel voldoening kan geven. Maar wees gewaarschuwd, het bouwen van een camper vergt veel tijd, kennis en energie. Als je geen ervaring hebt in houtbewerking, elektriciteit of loodgieterij, dan kan het bouwen van een camper een uitdagende klus zijn. Al hebben we daarvoor natuurlijk YouTube. Oh en het is ook direct een goede relatietest…

En dan hebben we het nog niet eens gehad over de kosten om een camper om te bouwen. Uiteraard zijn deze kosten voor iedereen anders afhankelijk van de gewenste uitrusting en het afwerkingsniveau. Zo was het voor ons ontzettend belangrijk dat wij goede batterijen en zonnepanelen op het dak hebben zodat we altijd overal ter wereld Offgrid kunnen staan. Onze camperbus is dan ook uitgerust met €4.500 aan batterijen en zonnepanelen.

We gaan hier nog wel eens een uitgebreid artikel over schrijven, maar reken voor de meest simpele ombouw €2.500 tot €15.000 á €20.000 voor een luxe verbouwing. Staar je hierin vooral niet blind op de initiële kosten, want hoe beter de inbouw, zowel apparatuur als kwaliteit van de bouw, hoe meer waarde je camper heeft en houdt voor een eventuele verkoop.

Om maar direct met de deur in huis te vallen, nee.. wij hebben onze Fred niet zelf gebouwd. Eriks vader verdient alle credits, alle praktische zaken waren aanwezig en wij hebben de camper alleen verbouwd en voorbereid op onze lange reizen.

1.3 Een camper laten bouwen

Ben jij niet zo’n handige Harry, heb je geen zin om je handen vuil te maken, of wil je gewoon direct op reis? Dan is het laten bouwen of verbouwen van een camper misschien wel de beste optie voor jou. Professionele camperbouwers hebben de nodige ervaring en vaardigheden om je droomcamper te bouwen en kunnen je helpen bij het kiezen van de juiste indeling, grootte en functies die bij jouw wensen passen.

Bovendien heb je met een professioneel gebouwde camper de zekerheid dat alles veilig en betrouwbaar is en dat je kunt genieten van een zorgeloze reis.

Hiermee voorkom je bloopers, omdat je simpelweg niet weet wat je doet. Althans, dat geldt voor ons. Wat denk je van een lekkend dakluik, kastjes vol water omdat de aansluiting niet goed is, lades die naar beneden vallen tijdens het rijden, een plas water op de grond omdat het vriesvak is ontdooid doordat de batterij weer eens leeg is, verkeerde bevestiging van het zonnepaneel onder het dak rek, een kromgetrokken vloer, de koelkast die voor de honderdste keer openvliegt tijdens het rijden omdat de sluiting niet goed werkt en zo kunnen we nog wel een tijdje doorgaan.

2. De professionele camperbouwer

Ondanks alle ellende hebben wij nooit nagedacht over het laten bouwen van een camper of om een bus tot camper om te laten bouwen. Simpelweg omdat we niet wisten dat dit een ‘ding’ was. Totdat we voor onze reis naar Turkije een leuk jong stel ontmoeten die hun bus had gekocht van een camperbouwer, waar toch stiekem elke dag weer een beetje jaloers op waren.

Op een later moment kwamen wij in contact met VAN-Jorn, een gepassioneerde camperbouwer in Groningen. Zij bouwen grotere buscampers met een modulair railsysteem (om supersnel de inbouwunits te kunnen plaatsen) en wonnen in 2019 de Rabo ondernemersprijs. Wij hebben hen de hemd van het lijf gevraagd over de opties, kosten en meer. Omdat dit voor ons een nieuwe wereld is en wellicht voor jou ook, gaan we iets dieper in op hun werkwijze en de bijbehorende kosten.

2.1 Werkwijze

Allereerst worden samen met de klant alle wensen en behoeftes in kaart gebracht. Denk hierbij aan de buslengte, het aantal zit en slaapplaatsen, waar gaan de reizen naartoe (zijn er extra zonnepanelen of een kachel nodig),, hoeveel ramen/ dakramen, hoe een grote keuken wil je, moet er een extra slaapkamer onder een hefdak worden gemaakt en nog veeeel meer. Samen vul je een 3D-configurator in met jouw ideale camperinterieur, waarna de camperbouwer samen met de klant op zoek gaat naar een geschikte nieuwe of gebruikte bus om volledig in te richten als camper. Het gebeurt overigens ook dat klanten een eigen bus laten ombouwen tot camper.

Om dit proces te stroomlijnen heeft VAN-Jorn speciale modules ontworpen, waardoor je heel eenvoudig kunt aangeven wat je wensen zijn en je makkelijk een indeling op maat kan samenstellen. Op die manier hebben zij een camper die flexibel is qua afmetingen, indeling en afwerking en helemaal naar wens wordt gebouwd.

2.2 Kosten

En dan nu natuurlijk de hamvraag die we ze moesten stellen, wat kost het om een bus te laten ombouwen tot camper? Voor tussen de € 75.000,- en €110.000 euro rijd je weg in een compleet nieuwe ‘VAN-Jorn bus’. Een prijs die vergelijkbaar is met een ‘gemiddelde’ fabriekscamper, maar dan naar eigen wensen ingebouwd. Heb je al een bus en wil jij je camper laten inrichten tot een complete camper, reken dan op zo’n €30.000 tot €50.000.

Voor de opbouw van de kosten hebben zij op hun website een overzichtelijke configurator staan. Zo zie je direct dat een keukenmodule op gas zo’n €1.785 kost, en een halfhoge kast of een ingenieus bankje zo’n €950. Lekker inzichtelijk.

Onze eerste reactie was.. oh, dat is toch nog steeds best wel.. uhm.. duur?

Klopt helemaal, totdat je de prijzen naast de benodigde materiaalkosten legt voor het zelf bouwen van je bus. Tel daar de benodigde gereedschappen en wellicht ook nog kosten voor de loods bij op en dan valt het allemaal wel weer mee. Of vergelijk het eens met een kant en klare fabriekscamper. Zo lieten wij het eerder genoemde blog over de verschillende soorten campers al zien dat de goedkoopste half integraal camper op marktplaats op dit moment €35.000 kost. Dan heb je het over een camper uit 2013 met zo’n 60.000 kilometer op de teller.

Dan is het lang zo gek nog niet om je eens te verdiepen in de kosten voor jouw ideale  camperinbouw ten opzichte van een standaard 13 in een dozijn fabriekscamper. Toch?

3. Samengevat: Camper kopen, camper bouwen of een camper laten bouwen?

Het besluit om zelf een camper te bouwen of er een te laten bouwen, hangt af van een aantal factoren, waaronder je skills, tijd, budget en wensen.

Skills: Heb je ervaring in het bouwen van dingen, zoals houtbewerking, elektrische bedrading of loodgieterij? Als je geen ervaring hebt, kan het bouwen van een camper een uitdagend project zijn. In dat geval is het wellicht beter om een ​​camper te laten bouwen door professionals.

Tijd: Het bouwen van een camper kan veel tijd in beslag nemen, vooral als je een beginner bent. Het kan weken (voor een eenvoudige verbouwing) of zelfs maanden duren (mooie afwerking) om de camper te bouwen, afhankelijk van de grootte en de complexiteit van het ontwerp. Als je niet veel vrije tijd hebt, kan het laten bouwen van een camper de beste optie zijn.

Budget: Het bouwen van een camper kan in sommige gevallen goedkoper zijn dan het laten bouwen van een camper. Dit is vooral het geval als je al over de vaardigheden en het gereedschap beschikt die nodig zijn om de camper te bouwen. Als je echter niet over de nodige vaardigheden en gereedschappen beschikt, kan het inschakelen van professionals om de camper te bouwen uiteindelijk goedkoper zijn dan het zelf bouwen van een camper.

Wensen: Als je hele specifieke wensen hebt voor de indeling, grootte of functies van de camper, kan het zelf bouwen van een camper de beste optie zijn. Hiermee kun je de camper helemaal naar jouw wens maken. Als je echter niet veel eisen hebt voor de camper, is het laten bouwen van een camper door professionals mogelijk een betere keuze.

Kortom, het hangt allemaal af van je persoonlijke situatie. Wij hebben onze bus (enigszins) zelf gebouwd, waar we enorm veel van hebben geleerd. Nu zijn wij gek op een ietwat ruige camper waarmee we overal kunnen komen, dus wellicht dat wij de volgende keer wel kiezen voor de luxe van een camper op maat.

Dus, wat wordt jouw volgende camper? Ga jij voor een fabriekscamper, ga je zelf aan de slag, of ga je toch een bus laten ombouwen tot buscamper door een camperbouwer zoals VAN-Jorn? Enjoy!

Delen vinden we leuk!

Met onze content hopen we zoveel mogelijk mensen te kunnen inspireren en helpen bij het realiseren van hun wereldse reis. Wij zouden het dan ook leuk vinden als je dit artikel deelt.

Let op: sommige van onze blogs bevatten affiliate links, dit betekent dat wij een commissie ontvangen als jij hier een aankoop doet. Jij betaalt hier niks extra voor en tegelijkertijd support je Reisstel.nl. Een win win situatie dus. Wanneer wij een gesponsorde post schrijven vermelden wij dit altijd bovenaan het betreffende artikel.

Dit vind je misschien ook leuk

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *