Reisstel.nl Logo
Search
Close this search box.

Reisverslag: Roadtrip Europa – week 13

We eindigden ons vorige verslag in het zuiden van Toscane, omgeven door olijfbomen en natuurlijke waterbronnen. Nu zitten we in een lockdown in het zuiden van Griekenland. In een tijdsbestek van nog geen 72 uur veranderde onze roadtrip door Europa rigoureus. We nemen jullie graag mee op reis door de hectische week voorafgaand aan onze lockdown.

Maandag 2 november

De rellen in Italië tegen de aangescherpte maatregelen worden steeds heftiger en breiden zich langzaam uit over het land. Na Napels en Rome zijn er nu ook rellen in o.a. Florence, Milaan en Turijn. We hebben dagelijks contact met onze Italiaanse ‘familie’ om ons op de hoogte te houden van nieuwe maatregelen die elkaar snel opvolgen.

We krijgen het bericht dat Italië weer een stap dichterbij een nieuwe lockdown is. Namelijk een verbod vanaf donderdag 5 november om van de ene regio naar de andere regio te reizen. We kunnen uit de nieuwsberichten alleen nog niet opmaken of dit enkel geldt voor de ‘rode’ regio’s is of in het gehele land.

De onzekerheid die dit met zich meebrengt zorgt ervoor dat we beslissen verder te reizen naar het zuiden. We vinden een gave plek recht aan het water waar we nog een laatste gezellige avond hebben met onze Engelse vrienden.

Dinsdag 3 november

Met een lach en een traan nemen we afscheid van Adam, Tania & Jits. Die we na 2 weken lief en leed te hebben gedeeld in Toscane, toch wel echte vrienden durven noemen. Zo bijzonder hoe snel je soms weet dat het goed zit en je elkaar op zoveel vlakken kunt uitdagen en versterken.

We hebben nog 2 dagen en zo’n 750 kilometer te gaan voordat de regio’s op slot gaan. We rijden dan ook flink door en dinsdagavond bereiken we de regio Puglia. Beter bekend als de hak van de laars.

Italië of Griekenland

Na veel wikken en wegen beslissen we die avond dat we Italië gaan verruilen voor het ‘veilige’ en gele Griekenland, dat wordt omschreven als een ideaal camperland. We zien in de overzichten dat het aantal besmettingen ook hier toeneemt. Maar dit valt nog steeds in het niks in verhouding tot Italië (of Nederland). We twijfelen lang of we direct naar Griekenland gaan of dat we eerst het zuiden van Italië verder verkennen. Er zijn immers nog een hoop dorpjes en gebieden die we graag willen zien.

Met de toenemende spanningen in ons achterhoofd kiezen we er toch voor om de eerst mogelijke boot te pakken. Deze staat 36 uur later gepland op donderdagmiddag om 13.00 uur.

Ondertussen neemt de stress bij ons verder toe omdat er iets mis is gegaan met het boeken van de boottickets. We weten dan ook niet of onze tickets geldig zijn en de klantenservice is onbereikbaar…

Woensdag 4 november

We vertrekken weer op tijd en rond 17.00 uur komen we aan bij onze voorlopig laatste overnachtingsplaats in Italië. Een prachtige plek, direct aan de zee. Helaas ligt er hier, net als in de rest van de regio, veel zwerfvuil.

Rond 20.00 uur krijgen we een berichtje van een Nederlands stel in Griekenland dat Griekenland mogelijk op lockdown gaat. Morgen om 12.00 uur is de persconferentie, dan wordt er meer bekend gemaakt. Balen, want wij moeten om 11.00 uur inchecken voor de boot…

Reizen we wel of niet naar Griekenland

Opnieuw hebben we een knoop door te hakken en kiezen we er voor om toch naar Griekenland af te reizen. We zitten liever opgesloten in het zonnige Griekenland, dan in Italië. Waar het een kwestie van tijd lijkt voordat ook hier een nieuwe lockdown van kracht gaat.

Die avond gaan we dan ook non-stop op zoek naar accommodaties waar we bij een eventuele lockdown terecht kunnen. We mailen en berichten diverse hotels, campings en airbnbs. Het is inmiddels diep na middernacht en proberen nog een paar uurtjes slaap te pakken.

Donderdag 5 november

Na een paar uurtjes slaap gaan verder met waar we gebleven zijn. Ondertussen pakken we onze tassen in voor de geplande overtocht. Aansluitend rijden we langs de Lidl en slaan we voor 2 weken eten en water in. Want naast de mogelijke lockdown is de kans groot dat we een coronatest moeten doen bij het verlaten van de boot. Of we bij een positieve test in zelfquarantaine moeten of naar een quarantainehotel kan niemand ons vertellen. Wij willen in ieder geval zo zelfvoorzienend zijn als mogelijk.

Om 11.00 uur melden we ons bij de boot en wachten in spanning af op alles wat er gaat komen. De tickets waren gelukkig geldig, dus dat was de eerste meevaller. Tijdens het wachten druppelt langzaam het nieuws door, Griekenland gaat inderdaad in een volledige lockdown vanaf zaterdag 7 november, 06.00 uur. Dit betekent dat we alleen nog de vrijdag hebben om ergens naartoe te rijden, waardoor alle eilanden direct afvallen, helaas.

Boottocht van Brindisi naar Igoumenitsa

De 8 uur durende boottocht verloopt soepel en ondanks de harde wind vinden we een heerlijke plek in de zon, uit de wind. Weer een meevaller. Met het oog op de avondklok en de aankomende lockdown gaan we toch op zoek naar een camping voor die nacht. Makkerlijker gezegd dan gedaan, aangezien het inmiddels november is en veel campings al gesloten zijn. Bij het 3e belletje was het gelukkig alsnog raak en kunnen we ’s avonds terecht.

We komen om 22.15 uur aan in Griekenland en kunnen na het vertonen van onze papieren direct doorrijden. Voor we het doorhebben passeren we ook de corona teststraat en daarmee valt ook die last van onze schouders. Weer een meevaller. De camping ligt op ongeveer 20 minuten rijden van de haven en is gelukkig makkelijk te vinden.

Over de telefoon had de eigenaar al verteld dat het zou ‘lijken’ alsof het hek op slot was, maar dat zou niet zo zijn… Nadat we alles hebben geprobeerd blijkt het slot echt een slot te zijn. Zucht. Er zit dan ook niks anders op dan ‘Fred’ voor de deur van de camping te parkeren. Ach, we hadden de bevestiging per mail voor de douane en nu scheelt het ons weer €25,00. Dus dat tellen we gewoon als een meevaller. Een geluk bij een ongeluk.

Vrijdag 6 november

We hebben ondertussen contact met verschillende Nederlandse camperaars die momenteel ook in Griekenland zitten. Iedereen is op zoek naar een geschikte plek en probeert het beste van de situatie te maken. Wij hebben een sterke voorkeur voor het zuiden omdat de kans op mooi weer daar het grootst is. Een ander stel van onze leeftijd heeft dezelfde wensen en we beslissen al snel samen op te trekken. Ondanks dat we elkaar nog nooit eerder hebben gezien of gesproken voelt dit al direct goed. Zij zitten al in de zuidelijke regio, dus terwijl wij 600 km afleggen gaan zij verder op zoek naar een geschikte slaapplaats.

Nederlandse enclave in Pylas, Griekenland

Het Nederlandse stel heeft ondertussen ook contact met 2 andere Nederlandse gezinnen die zij eerder dit jaar in Noorwegen hebben ontmoet. Zij hebben een huisjes in een kleinschalig ‘villa-complex’ geboekt en een mooie prijs onderhandeld. Er is nog een huisje vrij en in de loop van de week komt de volgende ook vrij zodat we als kleine Nederlandse enclave de lockdown kunnen uitzitten.

De termen ‘Villa, zwembad, olijfbomen, zeezicht en buitenkeuken’ in combinatie met een gunstige prijs zorgde ervoor dat het een makkelijke keuze was. Bizar dat we zulke luxe keuzes nog kunnen maken in deze situatie. We zijn ons bewust van onze bevoorrechte positie.

In het verslag van volgende week bundelen we onze ervaringen van de verrassend leuke 3 weken lockdown in Griekenland.

Delen vinden we leuk!

Met onze content hopen we zoveel mogelijk mensen te kunnen inspireren en helpen bij het realiseren van hun wereldse reis. Wij zouden het dan ook leuk vinden als je dit artikel deelt.

Let op: sommige van onze blogs bevatten affiliate links, dit betekent dat wij een commissie ontvangen als jij hier een aankoop doet. Jij betaalt hier niks extra voor en tegelijkertijd support je Reisstel.nl. Een win win situatie dus. Wanneer wij een gesponsorde post schrijven vermelden wij dit altijd bovenaan het betreffende artikel.

Dit vind je misschien ook leuk