Reisstel.nl Logo
Search
Close this search box.

Reisverslag: Roadtrip Europa – week 51

We zien de inhoud van onze toiletpot drijven en realiseren ons dat we niemand hebben om ons achter te verschuilen, we zijn de enigen op de camping. Shit. Als we daarna proberen om de ellende van ons af te douchen krijgen we te maken met lauwe hogedrukspuiten zonder douchegordijn. We zijn aangekomen in Tsjechië.

Harz Nationaal Park

Eerst waren er de grote hoeveelheden sneeuw in Albanië en Montenegro die we konden opvoeren als excuus. Daarna was daar opeens het schitterende zomerse weer in Kroatië en die vele verlaten stranden die ons riepen. Toen begonnen de hectische voorbereidingen op onze huidige reis. Een goede hike was dan ook alweer even geleden, maar vandaag is het dan eindelijk weer zo ver. We gaan het Duitse Harz Nationaal Park ontdekken.

Duitse Grand Canyon

Het Harz Nationaal Park in Centraal-Duitsland staat bekend om de schitterende natuur, maar vooral vanwege de Duitse Grand Canyon. Doordat we al maanden ‘niks’ hebben gedaan voelen de eerste hobbels als heuse bergen en schiet de hartslag na de eerste meter al omhoog richting gevaarlijke waarden. Dat belooft wat. ‘Gelukkig’ bereiken we snel het hoogtepunt van de hike, het uitzicht op de Grand Canyon. Mooi, maar toch ietwat teleurstellend. Gelukkig weten we zeker dat we onderweg nog veel meer onvergetelijke hikes gaan maken was dit een lekkere hike om weer even in te komen.

Wachten op een nieuwe gasfles

Door de exploderende Coronacijfers en Nederland die op het punt staat om donkerrood te worden, willen we zo snel mogelijk Duitsland uit. We pakken dan ook snel onze spullen in en racen door richting Dresden, vlak voor de grens met Tsjechië. We moeten wel nog even geduld hebben, de bouwmarkten zijn vandaag gesloten, en die hebben we toch echt nog even keihard nodig. We ‘kunnen’ Duitsland namelijk niet verlaten zonder onze gasfles om te ruilen voor een volle en direct een extra fles te scoren. Gas bijvullen onderweg blijft een gedoe, dus zo halveren we het probleem.

Op naar Tsjechië

Nadat we de volgende ochtend met veel pijn en moeite de gasflessen passend hebben gekregen in de nieuw getimmerde ‘gaskast’ gaan we op pad. We zoeken nog snel een Lidl op en testen daarmee direct onze vering met al die extra kilo’s aan boodschappen. Yes, nu zijn we echt klaar voor Tsjechië. We hebben nog geen plan en zien dat Praag op maar 2 uur rijden ligt, dus wij hebben onze eerste bestemming gevonden.

Kanopolo

We vinden een gave ‘wildplek’ waar we Fred kunnen parkeren op 15 minuten met de tram van het oude centrum. We staan hier schitterend aan het water, naast een ‘veld’ waar kanopolo wordt gespeeld, een voor ons nieuwe sport. Een combinatie tussen waterpolo en handbal, gespeeld door 2 teams van 5 in een kayak. Tijdens het eten start er wedstrijd en zitten wij op de eerste rang en raken wij onder de indruk van dit geweld op het water.

Fietstocht door Praag

De volgende ochtend gaan we vroeg op pad, we hebben een afspraak staan bij Mijn Praag Tours, voor een fietstocht met gids. Voor ons dé manier om een nieuwe stad te ontdekken. Vol goede moed wachten we een half uur tevergeefs op de tram die, blijkt later, defect is. Als we eindelijk een andere tram weten te scoren richting het oude centrum komt deze halverwege tot stilstand als gevolg van een complete verkeersopstopping. Iedereen moet de tram verlaten en er rijden ook geen andere trams in de juiste richting. Er zit niks anders op dan het laatste half uur te lopen. Wij zijn keihard te laat, maar gelukkig wil de groep op ons wachten en kunnen wij toch nog aanhaken.

Schitterende ontdekkingstocht door de stad

De hoogtepunten volgen elkaar tijdens onze fietstocht in rap tempo op en na 3 uur fietsen kijken wij elkaar met een glimlach van oor tot oor aan. Wat een waanzinnig leuke stad is Praag. De 14e-eeuwse gebouwen, de oude keien, kathedralen, de koffiebarretjes, de sfeer, wow! Zo anders dan we vooraf hadden verwacht. In de stad is er niks van het hele fenomeen Corona te merken en is het een en al gezelligheid. Opvallend was vooral dat de voertaal bijna Nederlands lijkt, overal waar je loopt hoor je Nederlanders en Belgen.

Aan het einde van de middag meeten we met een oude collega van Lisa en zijn vriend, die samen met de trein door Europa reizen en vandaag toevallig ook in Praag zijn. Hoe leuk! De borrel wordt voortgezet onder het diner, die vervolgens weer wordt voortgezet onder een borrel. Je snapt het was een topavond. Eenmaal thuis gooien we onze planning om en gaan we morgen nog een dagje Praag in, want wij hebben er nog lang niet genoeg van.

Boheems Paradijs in Tsjechië

Na weer een geweldige dag in Praag, die we volgens de traditie hebben afgesloten in een biertuin zitten wij nu in dubio. We zijn ons eigenlijk nu pas echt gaan verdiepen in Tsjechië en komen al snel tot de conclusie dat wij het niet zo slim hebben aangepakt. Net over de grens bij Dresden zit namelijk een schitterend natuurpark waar wij vol gas doorheen zijn gereden. De andere gave natuurgebieden liggen ten Noorden van Praag, terwijl wij juist naar Ceský Krumlov ten zuiden van Praag willen gaan. We accepteren ons ‘verlies’ en rijden een paar honderd kilometer extra naar het Boheemse Paradijs waar weer een schitterend Nationaal Park op ons ligt te wachten. Het resultaat van reizen zonder plan haha.

Overstroming van afvalwater en een overstroomd toilet

Doordat we langer dan gepland in Praag zijn gebleven en daar geen voorzieningen of mogelijkheden waren om ons toilet te legen, zitten we met een klein probleem. Bij elk toiletbezoekje is er een acuut overstromingsgevaar en elke drempel is voldoende om onze vuilwatertank te doen overstromen. Daarnaast hebben we al een week niet gedoucht dus kiezen we voor de verandering een camping met voorzieningen.

We zijn vandaag de enige gasten en rijden dan ook direct naar het loospunt. Al snel hebben we door dat het afvoerpunt niks afvoert, altijd lekker gênant als enige gasten op de camping. Als de betaalde douches veredelde hogedruk spuiten blijken te zijn kunnen we niet wachten om weer te vertrekken.

Nationaal Park Český Ráj oftewel Boheems Paradijs

We verlaten de camping snel voor de veelbelovende hike door het Boheemse Paradijs. Dat inderdaad paradijselijke mooi is, Kalkstenen rotsformaties die zo stijl zijn dat alleen de beste rotsklimmers ze kunnen bedwingen. Een sprookjesachtig gezicht.

Nieuwsgierig geworden naar Tsjechië? Wij reisden met de reisgids Tsjechië van collega blogger Renee. Zeer aan te bevelen!

Sprookjes komen tot leven

Over sprookjes gesproken, onze volgende bestemming is het Tsjechische sprookjeskasteel Hluboka, op zo’n 3,5 uur rijden. Er is geen woord gelogen aan de schoonheid van het kasteel, adembenemend, maar een mierennest is er niks bij. Wat een drukte, en dat ook nog eens op een zonnige dag, 30 graden zonder een zuchtje wind. We houden het ook snel voor gezien en rijden door richting Ceský Krumlov en het Lipnomeer die samen met Praag de meest toeristische attracties van Tsjechië vormen.

Verrassend Ceský Krumlov

Wow, dat is het woord dat onze eerste indruk van deze stad het beste omschrijft. Ja, het is waanzinnig druk, maar toch voelt het niet zo. De lachende gezichten vanuit de kano’s en kajakken die over de rivier peddelen, de mooie gebouwen, de heerlijke sfeer, de leuke straten, en een zonnetje die alles extra glans geeft. Wij zijn stiekem een beetje verliefd. Na deze heerlijke kennismaking rijden we door naar het Lipnomeer voor een verkoelende duik. Waar we na een uur rijden gelukkig een plekje kunnen vinden waar kunnen terugkijken op een geweldige week.

Delen vinden we leuk!

Met onze content hopen we zoveel mogelijk mensen te kunnen inspireren en helpen bij het realiseren van hun wereldse reis. Wij zouden het dan ook leuk vinden als je dit artikel deelt.

Let op: sommige van onze blogs bevatten affiliate links, dit betekent dat wij een commissie ontvangen als jij hier een aankoop doet. Jij betaalt hier niks extra voor en tegelijkertijd support je Reisstel.nl. Een win win situatie dus. Wanneer wij een gesponsorde post schrijven vermelden wij dit altijd bovenaan het betreffende artikel.

Dit vind je misschien ook leuk