Reisstel.nl Logo
Search
Close this search box.

Reisverslag: Roadtrip Europa – week 39

Daar lopen we dan, als twee filmsterren door het decor van onze favoriete serie: Game of Thrones. Erik in de rol van Michiel Huisman als Daario Naharis en Lisa in de rol van Emilia Clarke als Daenerys Targaryan terwijl we ondertussen keihard “Shame, Shame, Shame’ roepen. Je begrijpt, deze 2 tosti’s zijn een dagje uit in Dubrovnik.

De oude vestingstad Kotor

Nu we weer volledig opgeladen zijn brengen we een bezoek aan Kotor, misschien wel de grootste ‘toeristische attractie’ van Montenegro. Een oude vestingstad, waar het voor het eerst in maanden ook gewoon echt druk is. Zo moeten we 10 rondjes rijden op een parkeerterrein voordat er een plekje vrijkomt kan waar we Fred net aan tussen kunnen proppen.

Tijdens een kopje koffie op een terras vertelt de eigenaar dat het een lokale feestdag is en er momenteel grote groepen toeristen uit Kosovo en Servië zijn, die een lang weekend ‘vakantie vieren’ in Montenegro. Erg gezellig die drukte, maar wel weer even wennen.

Contact met locals

Na Kotor vinden we een mooie plek om te overnachten in de heuvels boven de stad en komen we in contact met een familie die hier in de buurt wonen. Ze vertellen ons meer over Montenegro en nodigen ons bij hen thuis uit om hun zelfgemaakte producten te proeven: olijfolie, rode wijn, raki, eieren en een grote verscheidenheid aan groenten.

Dit willen wij uiteraard niet overslaan, de volgende ochtend krijgen we een uitgebreide rondleiding door de tuin en mogen we alles proeven. Of het nu de sfeer en omgeving is, of puur de smaak weten we niet, maar het smaakt allemaal waanzinnig lekker en we kopen net zoveel als dat we kwijt kunnen in de bus.

PCR test door professioneel kogelstootster

Na deze leuke kennismaking is het tijd voor onze eerste PCR test van de reis. Lisa is al dagenlang zenuwachtig nu ze weet dat we voor Kroatië een negatieve test nodig hebben. Alle horrorverhalen zijn inmiddels bekend en de angst dat er met een stokje in haar hersenen geroerd gaat worden overheerst.

De deur van de kliniek werd opengedaan door een enorm chagrijnige vrouw, die oogt alsof ze pre-corona een professioneel kogelstootster was. Schijn bedriegt, want we hadden geen lievere vrouw kunnen hebben. Zelfs Lisa was helemaal gerustgesteld en achteraf viel het gelukkig allemaal reuze mee.

Tivat, het St. Tropez van Montenegro

We brengen de rest van de dag door in Tivat, dat ons doet denken aan een klein Monaco of St. Tropez. Het grootste verschil is dat een kopje koffie met uitzicht op de luxueuze jachten hier meer €1,00 kost en een overheerlijke pizza nog geen €10,00. Perfect vertoeven dus.

Als we ’s avonds de uitslag krijgen en beide negatief zijn zit niks ons meer in de weg om Kroatië te ontdekken. Het land waar we 10 maanden geleden eigenlijk hadden willen beginnen.

Pasjaca, het mooiste strand van Europa.

Het weer is nog steeds schitterend en we worden geattendeerd op het voormalig mooiste strand van Europa dat zich in het uiterste zuiden van Kroatië bevindt. Wat een droombestemming om onze ontdekkingstocht in Kroatië mee te beginnen. Geheel tegen onze verwachting in blijkt het strand ook nog eens helemaal verlaten en hebben we dit kleine paradijs voor onszelf.

Dubrovnik, GOT fans

Na dit strand is het tijd om als 2 heuse GOT fans Dubrovnik te bezoeken, we kunnen niet wachten. We vinden een te gekke plaats om te overnachten in de heuvels boven Dubrovnik en hebben een onwaarschijnlijk mooi uitzicht. We voelen ons zo intens gelukkig, dat wij op zulke plekken kunnen komen en ook nog eens overal met open armen worden ontvangen.

De volgende ochtend gaan we op pad, naar de stad die continue vergeleken wordt met Venetië. Schitterend, maar door de toeristen overload tegelijkertijd verschrikkelijk. Maar zoals we deze reis al vaker hebben ondervonden, zijn er bijna geen toeristen en hebben we deze A-list hotspot bijna voor onszelf.

Eilandhoppen in Kroatië

Een bezoek aan Kroatië is natuurlijk niet compleet zonder de eilanden, dus plannen we een bezoek aan Peljesac. De thuisbasis van enkele van de beste wijnen uit Kroatië. Die moeten natuurlijk geproefd worden, waarna we ook direct een bezoek plannen aan een van de vele oesterfarms die dit eiland rijk is. We hebben beide nog nooit Oesters gegeten en laten ons dan ook graag verrassen.

Niet geheel verrassend zijn we de enige toeristen en worden we aan boord ontvangen met raki en hapjes. Na een kleine tocht door de baai, meren we aan bij een ‘oesterplatform’ en leren we meer over het kweken van Oesters. Hartstikke leuk natuurlijk, maar we komen om te proeven. Lisa zit vol spanning te wachten en Erik vertoont toch stiekem zenuwachtige trekjes. Als vleesliefhebber, die toch nog regelmatig ‘wat de boer niet kent, vreet hij niet’ – achtige trekjes vertoont vindt hij het duidelijk spannender.

Gelukkig valt het reuze mee en gaat er zelfs nog een schaal mosselen achteraan. En zelfs als het niet lekker was, door de grote hoeveelheid wijn en raki smaakt het voortreffelijk.

Waanzinnige hike

Nu we dit eiland hebben ‘uitgespeeld’ verleggen we onze koers naar het nabijgelegen eiland Korcula Hier vinden we mooie stranden, verlaten dorpjes en het schattige maar toeristische Korcula stad. De grote ontdekking van Marco Polo. Hier willen we weer een gave hike gaan maken die we op een ander blog hebben gevonden. Van strand naar strand via de bergen. Alles is tot in de puntjes uitgestippeld, alleen kunnen wij het startpunt nergens vinden. Wie we het ook vragen, niemand weet waar de route begint, of überhaupt van het bestaan.

Ach, wat zou het ook, dan skippen we het hiken, wisselen we onze schoenen om voor slippers en gaan we direct languit op wederom een schitterend strand.

Tot dusverre zijn wij FAN van Kroatië.

Delen vinden we leuk!

Met onze content hopen we zoveel mogelijk mensen te kunnen inspireren en helpen bij het realiseren van hun wereldse reis. Wij zouden het dan ook leuk vinden als je dit artikel deelt.

Let op: sommige van onze blogs bevatten affiliate links, dit betekent dat wij een commissie ontvangen als jij hier een aankoop doet. Jij betaalt hier niks extra voor en tegelijkertijd support je Reisstel.nl. Een win win situatie dus. Wanneer wij een gesponsorde post schrijven vermelden wij dit altijd bovenaan het betreffende artikel.

Dit vind je misschien ook leuk